مداخلات شیوه زندگی برای کمک به بازگشت زنان مبتلا به دیابت حاملگی به وزن سلامت

 10 دسامبر 2015- مداخلات شیوه زندگی به زنان مبتلا به دیابت حاملگی برای بازگشت به وزن سلامت کمک می کند.

با توجه به تحقیقات جدید محققان مرکزKaiser Permanente،  به طور کلی مداخلات سبک زندگی یک روش موفقیت آمیز برای کمک به مدیریت وزن زنان مبتلا به دیابت حاملگی و فعال ماندن آنها پس از زایمان بمنظور کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2  در مراحل بعدی زندگی است.

مطالعات نشان می دهد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان مبتلا به دیابت حاملگی، هفت بار بیشتر است. برای جبران این خطر، در این مطالعه روشهای مبتنی بر نظام سلامت، برای کمک به زنان مبتلا به دیابت حاملگی، بمنظور حفظ وزن سلامت پس از تولد نوزادان شناسایی شد.  1087 زن در این مطالعه از طریق پست یا تلفن، تحت آموزش مربیان شیوه ی زندگی قرار گرفتند.

شش ماه پس از تولد نوزاد، احتمال رسیدن به اهداف وزنی تعیین شده برای زنانی که این مراقبت های تخصصی را دریافت کرده بودند 45 درصد بیشتر از زنان گروه کنترل بود. آنها همچنین به طور متوسط، 15.4 دقیقه در هفته بیشتر به ورزش می پرداختند.

اهداف وزنی تعیین شده به وزن زنان قبل از بارداری بستگی داشت. برای زنانی که قبل از بارداری دارای وزن سلامت بودند ، هدف بازگشت به وزن قبل از بارداری و برای زنانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن بودند، هدف از دست دادن پنج درصد از وزن قبل از بارداری تعیین گردید.

این مطالعه از آنجائیکهدر دنیای واقعی انجام شده است، منحصر به فرد می باشد. دکتر Assiamira Ferraraپژوهشگر و نویسنده ی ارشد این مطالعه می گوید: یافته های ما نشان می دهد مداخلات شیوه زندگی در برنامه های پیشگیری از دیابت به مدیریت وزن و افزایش فعالیت بدنی زنان مبتلا به دیابت حاملگی کمک می کند، در نتیجه به طور بالقوه از شروع دیابت جلوگیری کرده و یا ابتلا به این بیماری را به تأخیر می اندازد.

دکتر Yvonne Critesمی گوید: یافته های این مطالعه نشان می دهد که چگونه می توانیم به افراد مبتلا به دیابت بارداری کمک کنیم تا شانس ابتلا خود را به دیابت نوع 2 کاهش دهند.

محققان بر این باورند که یکی از دلایل موفقیت مصاحبه های شیوه زندگی، ایجاد انگیزه در این افراد و طراحی مداخلات براساس نیازها و ترجیحات فردی بیماران در جلسات تلفنی بود.

مصاحبه ی انگیزشی یک رویکرد بیمار محور، برای تشویق تغییر رفتار است که به طور فزاینده ای در تنظیمات بهداشتی و درمانی اعمال می شود، مربیان شیوه زندگی به زنان کمک می کنند تا دلایل خود را برای ایجاد تغییراتی در عادات غذایی و ورزشی شناسایی کنند.

دکترHedderson، از محققان مرکز Permanente ، معتقد است اگر ما بتوانیم تعامل و مشارکت بیماران را در چنین مداخلاتی بهبود بخشیم، قدم بزرگی را بر جلوگیری از ابتلا آنان به دیابت برداشته ایم.

این یافته ها درDiabetes Care منتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/lifestyle-interventions-help-women-with-gestational-diabetes-return-to-healthy-weight,-study-finds-95207875.html